Je najbolj popularna dieta tudi prava dieta zame?

Si tudi ti zmeden zaradi nasprotujočih si informacij o tem, kaj jesti, kako jesti in katere diete se držati? Dobrodošel v klubu!

Zdi se, da na naslovnice vsak mesec udari nov prehranjevalni trend, ki obljublja najmanj takojšnjo izgubo teže, six pack, goro energije in vsesplošno boljše počutje, zaradi česar pogosto sploh več ne vemo, kaj postaviti na krožnik.

A nekaj drži. Če bomo le slepo sledili vsaki kuri, brez da bi razumeli, kako različni prehranjevalni ekstremi učinkujejo na telo, si bomo na dolgi rok zagotovo naredili več škode, kot če bi na sebi še naprej nosili tistih nekaj več odvečnih kilogramov.

Zato se je diet treba lotiti premišljeno in izbrati takšno, ki ne bo le bremenila tvojega telesa in se je boš sposoben držati. Da, držati. Vsaka od popularnih diet, kot so keto, paleo, brezglutenske, veganske in druge diete, od tebe zahteva spremembo prehranjevalnih navad (ponavadi umik živil, ki predstavljajo oviro do tvoje idealne postave ali boljšega počutja) ali celo spremembo življenjskega sloga. Preden se podaš v njih, se prepričaj, v kaj se spuščaš. Dokazano je, da, če dieto razumemo le kot odrekanje, v telesu hitro povečamo stopnjo stresnih hormonov, ki jih najraje zadušimo tako, da se zapeljemo v najbližjo okrepčevalnico s hitro prehrano.

Kako vem, katera dieta je pravšnja zame?

1. DASH dieta

Mesto med najbolj popularnimi dietami si je v zadnjem času zagotovo zagotovila DASH dieta, ki primarno služi ljudem, ki želijo odgovoriti na visok krvni tlak, se je pa na poti kot učinkovito izkazala tudi pri izgubi telesne teže in zmanjševanju holesterola v krvi.

DASH dieta na kratko torej promovira hranila, kot so sadje, zelenjava, perutnina, ribe, manj mastni mlečni izdelki ipd., ki telesu pomagajo zniževati krvni tlak.

Kaj jesti?
Jej:
živila bogata z beljakovinami, vlakninami, kalijem, magnezijem in kalcijem, kot so sadje in zelenjava, polnovredna žita, oreščki, pusto meso in manj mastne mlečni proizvodi.

Izogibaj se:
nasičenih maščob, vključno s polnomastnimi mlečnimi izdelki, rdečega mesa, soli, sladkih jedi in pijač.

Ali je ta dieta primerna zame?
DASH dieta promovira raznovrstno prehrano, zato se je boste težko prav hitro naveličali. Če si se pripravljen odreči sladkorju, preslani hrani, mastnim sirom in zrezkom, bo DASH zagotovo prava izbira. A v zakup vzemi, da boš obroke moral od sedaj najverjetneje pripravljati sam, saj pakirana ali že pripravljena hrana navadno vsebuje tako sladkorje, kot preveč natrija in maščob.

2. LCHF (visoko maščobna in nizkohidratna) dieta

Pod klobuk LCHF etikete bi lahko šteli vse keto, paleo, atkinsovo in druge tipe diet, ki imajo en skupni imenovalec, odpis ogljikovih hidratov. S tem, ko bi zmanjšali oz. povsem umaknili njihov vnos, bi telo pripravili do tega, da začne kuriti telesne zaloge v obliki maščob in s tem hujšati. Ogljikove hidrate nadomeščamo z zelenjavo in mesom, pri prehranjevanju pa se poslužujemo režima:
  • visok vnos maščob (70 %);
  • zmeren vnos beljakovin (20 %);
  • nizek vnos ogljikovih hidratov (10 %).
Kaj jesti?
Jej:
zelenjavo, mlečnih izdelkov, oreščkov, semen, mesa in rib.

Izogibaj se:
ogljikovim hidratom, sladkorju, škrobu, zaradi visoke vsebnosti sladkorja pa tudi sadju.

Ali je ta dieta primerna zame?
Po LCHF dieti ne posegajte, če z njo nisi dobro seznanjen, saj lahko narediš več škode kot koristi. V pravih razmerjih pa lahko LCHF dieta prinese konkretne rezultate.

Pomni: Ker z LCHF dieto pridejo v paketu kar temeljite spremembe v načinu prehranjevanja, se v začetni fazi privajanja lahko pojavijo razni simptomi, kot so glavobol, utrujenost, vrtoglavica ipd. Pomembno je, da v tem času pijemo zares veliko vode in s tem blažimo simptome. Velik vnos tekočine pa je potreben tudi, ker lahko zaradi prenehanja uživanja ogljikovih hidratov na začetku tvegamo dehidracijo.

Tako kot DASH dieta tudi LCHF dieta zahteva spremembo življenjskega sloga. O njej govorijo tudi kot izredno nedružabni dieti, saj lahko pozabite na skupinske burek izlete v bližnji kiosk.

3. Mediteranska dieta

Mediteranska dieta prisega na mediteranski način življenja, ki zadeva tako uravnoteženo sredozemsko prehrano kot redno gibanje. S prevzemom takšnega življenjskega sloga, bi naj učinkovito odgovorili na nevarnosti nastanka srčnih bolezni, dokaj prepričljive študije pa tudi kažejo, da mediteranska dieta — v kombinaciji z vadbo in vnosom manjšega števila kalorij — privede do enako učinkovitih shujševalnih rezultatov, kot v primeru zgoraj opisanih diet z nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov.
Kaj jesti?
Jej:
sadje in zelenjavo, polnovredna žita, stročnice, oreščke, oljčno olje, ribe, zelišča.

Zmerno posegaj po:
perutnini, jajcem, siru in jogurtom. Tudi kozarec rdečega vina na dan ne škodi.

Izogibaj se:
sladki hrani in pijači ter rdečemu mesu.

Ali je ta dieta primerna zame?
Pomembno si je zapomniti, da ta vrsta diete nima zelo strogega jedilnika. Gre bolj za nabor zdravih načel, kot je denimo uravnoteženost in gibanje, ki se jih je treba držati. Na tebi je torej, da si sestaviš plan, kako se boš prehranjeval, koliko kalorij zaužil in koliko se gibal, da bi izgubil ali ohranil želeno težo. Če ti ni do gibanja, ta dieta zagotovo ne bo zate.