Slaba prehrana vodi v odvečne kilograme in tudi bolezen

Tobak v svetu že dolgo ni več prva grožnja zdravju. To seveda ne pomeni, da ni škodljiv, a prava epidemija je danes v resnici debelost, ki zaradi vse manj zdravih prehranjevalnih navad zemljanov postaja glavni vzrok za razvoj številnih kroničnih bolezni.

Kaj je debelost?

Debelost je zdravstveno stanje, pri katerem se je presežek telesne maščobe nakopičil do tolikšne mere, da bi lahko imel negativen učinek na zdravje. Izvira iz tega, da ljudje jemo preveč in se premalo gibljemo.

Računica je preprosta. Če s svojo dieto v telo vnašaš visoke količine energije — in nezdrava hrana je še posebej energijsko bogata in hranilno revna — in je s pomočjo vadbe ali fizičnih aktivnosti ne pokuriš, bo telo vso odvečno energijo pretvorilo v maščobo.

Zakaj smo ljudje danes bolj debeli?

Debelost je v današnjem svetu najpogosteje posledica slabih prehranjevalnih navad, ki pa se ne pojavijo čez noč. Začnejo se že doma, ko jih kot otroci prevzemamo od staršev, vse pogosteje pa slabim navadam in hitri hrani podlegamo zaradi stresa — hitrega ritma življenja in pritiskov, ki jih to prinaša — in v hrani iščemo uteho.

Znana je ameriška raziskava, ki je pokazala, da so podgane, ki so imele neomejen dostop do hitre hrane, za razliko od skupin podgan, ki so se prehranjevale z zdravo hrano oziroma imele le omejen dostop do hitre hrane, edine razvile debelost, saj je hitra hrana, ki je sposobna stimulirati sistem nagrajevanja v možganih, nanje učinkovala kakor droga in povzročila odvisnost.

Zakaj je nezdrava hrana tako nezdrava?

Z nezdravo prehrano uživamo preveč maščob in ogljikovih hidratov ter premalo vlaknin, kar pomeni, da smo že z enim obrokom sposobni preseči priporočljive dnevne vnose nezdravih maščob, sladkorja in soli, ne da bi sploh občutili sitost.

In diete z visoko vsebnostjo maščob, sladkorjev in soli so dokazano med vodilnimi vzroki kroničnih bolezni, vključno s kardiovaskularnimi boleznimi, sladkorno boleznijo tipa 2 in nekaterimi vrstami raka.

Kaj vse šteje pod nezdrave prehranjevalne navade?

  • Prehranjevanje s procesirano ali hitro hrano z visoko vsebnostjo maščob,
  • manko sadja, zelenjave in nepredelanih ogljikovih hidratov na jedilniku,
  • prekomerno uživanje alkohola — alkohol vsebuje veliko kalorij in povzroča debelost,
  • pogost obisk restavracij — v restavracijah radi naročimo tudi predjed ali sladico, ki ju sicer ne bi, prav tako pa restavracijska hrana rada vsebuje več maščob in sladkorja,
  • prenajedanje,
  • tolažba — če udari depresija ali imaš o sebi nizko mnenje, je hrana pogosto zatočišče.
Da bi zmanjšali tveganje preobilnosti, je ključno zmanjšati vnos nezdrave procesirane hrane in jo nadomestiti s sadjem, zelenjavo, polnovrednimi žiti in oreški.

Z uživanjem zdrave prehrane, povečanjem telesne aktivnosti in prenehanjem kajenja bi ljudje lahko preprečili:
  • 80 % prezgodnjih bolezni srca,
  • 80 % primerov sladkorne bolezni tipa 2,
  • 40 % rakavih obolenj.
Več o tem, kako se zdravo prehranjevati, pa si lahko več prebereš v zapisu Sedem načel zdrave prehrane.