Nasveti za jutra brez stresa

Teorija predvideva, da moramo biti za visoko delovno učinkovitost povprečno stresno obremenjeni. Velja znamenita obrnjena U-krivulja povezanosti med stresom in delovno učinkovitostjo. Premajhna količina stresa namreč povzroča, da smo premalo budni in zato nismo sposobni realizirati vseh potencialov, previsoka količina stresa pa znižuje našo delovno učinkovitost. Najbolj učinkoviti smo torej ob povprečni stresni obremenitvi.

Po jutru se dan pozna

Na budnost organizma pomembno vpliva del možganov, ki mu rečemo retikularna formacija. Pri nekaterih je delovanje retikularne formacije močnejše, pri drugih šibkejše. Če je njeno delovanje šibkejše, si ljudje pomagamo tako, da iščemo stres v zunanjih dogodkih. To pomeni, da smo tako imenovani iskalci stresa, s čimer si povečamo budnost na nivo, pri katerem smo še lahko dovolj učinkoviti.

Na ta način je naša budnost povezana z delom dneva, v katerem se nahajamo, pa tudi z zahtevami, ki so pred nami. Jutro je običajna priprava na delovanje tekom dne. Največkrat jutra preživimo doma. Ko vstanemo, je naša budnost nizka, reakcije počasne, tudi kognitivne sposobnosti so daleč od vrhunca. Prevladujejo alfa možganski valovi, ki so značilni za stanje sproščenosti. Posebej če imamo dober spanec, smo se čez noč znebili vseh nepotrebnih misli, vse nepomembne spomine na včerajšnji dan pa so nevtralizirale sanje. Takrat smo pripravljeni, da vstopimo v nov dan, poln zahtevnih obveznosti in naporov.

Miselno ogrevanje

Jutra so tako običajno manj učinkovita in namenjena aktivnostim, ki ne zahtevajo visoke storilnosti. Skozi jutranjo osebno higieno in druge jutranje rituale pripravljamo svoj kognitivni aparat – svoje možgane do tiste stopnje, ko smo miselno dovolj ogreti, da lahko začnemo z mentalnimi aktivnostmi. Te zahtevajo pozornost in visoko stopnjo koncentracije. Miselno ogrevanje v jutrih poteka skozi najrazličnejše rituale, ki jim bolj ali manj avtomatično sledimo in nam dvigujejo stanje pripravljenosti na tiste dražljaje, na katere bomo morali v stanju optimalne budnosti pravilno odreagirati. Med te rituale štejemo umivanje zob, kuhanje in pitje kave, pripravo zajtrka, izbor oblačil za v službo, spremljanje otrok v šolo ali vrtec in podobno.

Vsaka od posameznih aktivnosti sicer ni ključna za naše učinkovito reagiranje, vendar pa nam dajejo nek občutek varnosti, da bomo skozi pomembne dele dneva zbujeni in v dobri kondiciji za reševanje težav.

Moč jutranjih ritualov

Večinoma vemo, kaj nam pomenijo ti umirjeni rituali. Ko se po koncu jutra odpeljemo v službo, postopno preklapljamo misli iz svojega domačega družinskega okolja v službeno okolje. Umirjenost, prijaznost in toplino, ki je bolj prisotna v umirjenem in sproščenem okolju, nadomeščamo z intenzivnim fokusom, storilnostno usmerjenostjo in agresivnostjo, ki jih potrebujemo za uspeh v službi. Če je bilo jutro doma mirno in smo uspeli skozi rituale priti do nekega občutka varnosti, smo med potjo v službo mirni in samozavestni. Vklapljajo se pozitivni motivi za delo in pozitivi oz. eustresorji; izzivi, tisto, kar želimo uspešno početi v tem dnevu. Če pa je bilo naše jutro nervozno in smo posamezne rituale celo izpustili, nas to pogosto navda s tesnobnostjo in strahom, kaj nam prinaša dan. Pogosto se zgodi, da zaradi časovne stiske nismo uspeli pojesti zajtrka, popiti kave ali objeti otrok pred odhodom v šolo. Posebno težave tekom dneva smo v takem trenutku slabše sposobni reševati, pa tudi naša strpnost in potrpežljivost do drugih se poslabšata; postajamo bolj konfliktni.

Zato ni čudno, da rek prav, da se dan po jutru pozna. Če ga začnemo mirno in čim manj stresno ter skozi naše priljubljene rituale, ki dajejo življenju čar in toplino, bomo v dan prišli dobro opremljeni. Z dovolj veliko mero strpnosti in samozavesti, da bomo tekoče probleme tudi uspešno reševali. Zato začnimo dan mirno, prijetno, z malo stresa in veliko optimizma, pa bodo še tako težki dnevi lažje premagljivi.